1. Palveluntuottaja
IlonaGroup Oy
Y-tunnus: 2747856-5
postiosoite: Kylänvanhimmantie 30., 00640 HELSINKI
Ei kiinteää toimipaikkaa
p.+358 50 3377 677
info@ilonagroup.fi
Toimitusjohtaja: Heidi Vuorio-Orola
Toiminta-alue: Pääkaupunkiseutu: Helsinki | Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Ilona Group Oy ostaa alihankintana asiakkaan tilauksesta mm. hieronta-, kampaamo-jalkahoitaja ja muita erityisosaamista tai toimilupaa edellyttäviä palveluita yksityisiltä palvelutuottajilta.
2. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Ilona Group Oy tarjoaa ikäihmisille, kuntoutujille palveluja kodinhoitoon sekä arjen askareisiin kaikissa elämäntilanteissa ja –vaiheissa. Ilona Group Oy tarjoaa kotipalvelun tukipalveluita, joita ovat esimerkiksi Kauppa-ja asiointipalvelut, siivous, vaatehuolto, sosiaalista kanssakäymistä edistävät palvelut.
Toiminnan lähtökohtana on asiakkaiden yksilölliset tarpeet. jotka kirjataan kartoituksen yhteydessä toimintasuunnitelmaan yhdessä annettavien palveluiden kanssa. Toiminnan tavoitteena on ylläpitää ikäihmisten ja kuntoutujien hyvinvointia ja toimintakykyä. Toiminnalla pyritään myös poistamaan itsenäisen toiminnan esteitä ja ehkäisemään syrjäytymistä ja yksinäisyyttä.
Yrityksen toiminta perustuu elämänarvoille:
- arvostus, kunnioitus ja Ihmisläheisyys,
- luottamus, rehellisyys ja turvallisuus,
ja niitä toteutetaan asiakassuhteissa ja kanssa. Palvelun jatkumo ja pysyvyys ovat tärkeä tekijä asiakkaan luottamuksen rakentamiseksi ja tavoitteena on tuntea henkilökohtaisesti asiakkaat, heidän läheisensä ja yrityksen ja yhteistyökumppaneiden kanssa . Tavoite: Saumaton yhteistyö
Yritys noudattaa toiminnassaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja hyvää hallintotapaa ja edellyttää yhteistyökumppanit.
3. Riskienhallinta
Ennen palvelun aloitusta kartoitetaan asiakkaan tarpeet, toimintakyky ja sen mahdolliset esteet tai epäkohdat sekä riskitekijät yhdessä asiakkaan ja/tai omaisten kanssaä. Asiakkaalta selvitetään mm. välttämättömät toimenpiteet, läheisten tai lääkärien yhteystiedot sekä muu olennainen tieto hätätapauksien ennakointia varten. Nämä kirjataan asiakashallintajärjestelmään asiakkaan luvalla ja työn suorittaja perehdytetään näihin palvelun alussa eettisten ohjeiden ja työturvallisuuskoulutuksen yhteydessä. Yritys antaa asiakkaalle ehdotuksen esteiden tai epäkohtien poistamisesta itsenäistä selviytymistä ja turvallista asumista varten. Yritys kannustaa työntekijöitä ja asiakkaita tuomaan ilmi asiakkaaseen tai palvelutuotantoon kohdistuvia epäkohtia tai riskitekijöitä.
Työn suorittaja on velvollinen olemaan yhteydessä esimieheensä tai yrityksen johtoon ja keskustelemaan myös asiakkaan kanssa, jos hän havaitsee lisäriskitekijöitä tai laatupoikkeamia asiakkaan tai palvelutuottajan näkökulmasta. Palvelun riskitekijät ja laatupoikkeamat rekisteröidään asiakashallintajärjestelmään ja ne käsitellään välittömästi yrityksen sisäisissä riskienhallintapalavereissa. Laaditaan toimintasuunnitelma korjaavista ja ehkäisevistä toimista sekä asiakkaan että palvelutuottajan turvallisuuden kannalta.
Rekisteröidyt riskitekijät, haittatapahtumat ja lähellä piti –tilanteet sekä korjaavien toimenpiteiden suunnitelma käsitellään yhdessä asiakkaan (ja läheisten) kanssa. Niiden juurisyyt tutkitaan yhdessä ja samalla määritetään käytäntöjä, joilla ne voidaan tulevaisuudessa ehkäistä. Sovitut käytännöt ja vastuulliset tahot kirjataan asiakashallintajärjestelmään/ Asiakaspalvelukansioon ja niiden toteutusta seurataan säännöllisesti. Täten työn suorittajat saavat ajankohtaisen tiedon mahdollisista ennakoiduista riskitekijöistä ja toimenpiteistään asiakashallintajärjestelmästä /Asiakaspalvelukansiosta.
Riskinhallinta on osa yrityksen johtamisjärjestelmää ja hyvää hallintotapaa. Riskien ennakointi ja vaikutukset yritystoimintaan ovat osa yrityksen strategista johtamista, johon yritys on varautunut mm. tarvittavin vakuutuksin.
4. Omavalvontasuunnitelman laatiminen
Omavalvonnan suunnitteluun ovat osallistuneet yhdessä omistajat ja toimiva johto alkuvaiheessa, jatkossa sen päivittämiseen osallistuu myös työn suorittajat.
Omavalvonnan suunnittelusta, seurannasta ja päivittämisestä vastaa Heidi Vuorio-Orola (kts. Yrityksen yhteystiedot).
Oma valvontasuunnitelmaa tarkistetaan tarvittaessa tai vuosittain ja samalla arvioidaan, onko toiminnassa tapahtunut muutoksia, jotka edellyttävät omavalvontasuunnitelman muuttamista. Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka siihen ei tulisikaan muutoksia. Omavalvontasuunnitelman hyväksyy toimitusjohtaja yhdessä hallituksen puheenjohtajan kanssa. Omavalvontasuunnitelma on julkinen asiakirja ja luettavissa yhtiön internet-sivuilla. Omavalvontaa toteutetaan suunnitelman mukaisesti ja se on osa palvelujen laadunvalvontaa ja toiminnan kehittämistä.
5. Asiakkaan asema ja oikeudet
Ilona Group Oy:n antamat palvelut perustuvat asiakkaan vapaaehtoiseen tilaukseen ja valinnanvapauteen palvelutuottajien keskuudessa. Asiakkaan palvelutarpeet toimintakyvyn ja sosiaalisen kanssakäymisen ylläpitämiseksi arvioidaan yhdessä asiakkaan (ja tarvittaessa läheisten) kanssa ensimmäisellä kartoituskäynnillä ennen palvelusopimuksen allekirjoitusta. Lähtökohtana on asiakkaan tahdonvapaus ja itsemääräämisoikeus, edunvalvojan tai valtuutetun näkökanta huomioidaan siinä tapauksessa, kun asiakkaan oma päätöksentekokyky on väliaikaisesti tai pysyvästi heikentynyt.
Sopimusta tehtäessä otetaan huomioon asiakkaan toiveet, mielipiteet ja yksilölliset tarpeet. Asiakas osallistuu ja vaikuttaa palvelun suunnitteluun ja toteuttamiseen. Palvelusuunnitelmaan tehdään muutoksia ja päivitetään asiakkaan henkilökohtaisten tarpeiden, tavoitteiden ja tilanteiden muuttuessa.
Palvelukartoituksessa käytetään apuna palvelutaulukkoa ja asiakkaan itse antamia lähtötietoja omasta elämäntilanteestaan, kunnostaan ja toimintakyvystä, palvelutuottaja ei edellytä luottamuksellisten potilas- tai hoitotietojen luovutusta. Palvelusuunnitelman toteutumista seurataan säännöllisesti asiakaspalautteella ja yhteispalaverillä, jossa työn suorittaja/-t tutustuvat palvelusuunnitelmaan ja johon he raportoivat palvelujen toteutumisesta, mahdollisista poikkeamisista ja niiden syistä. Palvelusuunnitelma, ennakoidut riskit ja muu olennainen tieto käydään aina läpi palvelun työn suorittajan (myös alihankkijoiden kanssa tietoturva-asiat huomioiden) ennen palvelujen aloitusta asiakkaalle.
Ilona Group Oy toimii aina hyvän hallintotavan ja korkean eettisten periaatteiden mukaan. Asiakkaan ihmisarvoa, vakaumusta, yksityisyyttä, koskemattomuutta ja turvallisuutta sekä ja vapautta päättää omista asioista kunnioitetaan ja vaalitaan. Ilona Group Oy noudattaa kaikissa toimissaan vaitiolovelvollisuutta ja henkilötietosuojaa.
Ilona Group Oy kerää systemaattisesti palautetta palvelujensa laadusta, oikea-aikaisuudesta ja asiakaskokemuksesta. Asiakkaat voivat antaa jatkuvasti palautetta palveluista ja palvelujen suorittajista. Kaikki asiakaspalautteet rekisteröidään asiakashallintajärjestelmään ja niihin reagoidaan välittömästi. Asiakkaalle vastataan palautteeseen ja palautteet käsitellään säännöllisesti kokouksissa. Asiakaspalautteet ovat merkittävä osa toiminnan kehittämistä.
Jos asiakas on tyytymätön samaansa kohteluun, on hänellä oikeus tehdä muistutus palveluntuottajan johdolle, joka käsittelee muistutuksen 4 vrk:n kuluessa ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin. Ilona Group Oy:tä koskevat muistutukset voi tehdä toimitusjohtaja Heidi Vuorio-Orolalle. Asiakkaan ja työn ja palvelunsuorittajan kanssa selvitetään mahdolliset haittatapahtumat, vaaratilanteet tai epäasiallinen kohtelu sekä sovitaan korjaavista toimenpiteistä tai korvauksista. Tämän lisäksi asiakkaalla on oikeus ottaa yhteyttä oman kuntansa sosiaaliasiamieheen sosiaaliasiamies@hel.fi , tai Asiakkaiden yhteydenotot puh. 09 3104 3355. Henkilökohtaisesta tapaamisesta tulee aina sopia etukäteen. tai kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Voit olla yhteydessä sosiaaliasiamieheen jos olet tyytymätön saamaasi kohteluun tai palveluun sosiaalihuollossa tai tarvitset neuvoja oikeuksistasi sosiaalihuollossa. Sosiaaliasiamieheen voivat olla yhteydessä myös asiakkaiden omaiset ja muut läheiset, kuntalaiset sekä sosiaalihuollon asiakkaiden asioissa toimivat yhteistyötahot. Sosiaaliasiamies neuvoo sekä julkisten, että yksityisten sosiaalihuollon palveluista. Sosiaaliasiamies ei tee päätöksiä.
6. Palvelun sisällön omavalvonta
Ilona Group Oy tuottaa palveluita, joiden tarkoituksena on helpottaa ihmisten arkea, ylläpitää hyvinvointia sekä tuottaa iloista ja positiivista mielialaa. Samalla pyritään estämään syrjäytymistä ja vähentämään yksinäisyyttä sekä luomaan turvallinen elin- ja toimintaympäristö.
Ilona Group Oy pyrkii palveluillaan ylläpitämään ja edistämään asiakkaidensa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä, hyvinvointia ja osallisuutta. Lisäksi yritys järjestää eri kohderyhmille mahdollisuuden osallistua liikunta- ja harrastustoimintaan kotona ja sen ulkopuolella heidän omien tavoitteidensa mukaisesti. Tarvittaessa pidetään asiakkaan ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa tukemaan hänen muuta hoitoaan ja kuntoutumistaan.
Ilona Group Oy edellyttää työn suorittajiltaan hyvää henkilökohtaista hygieniaa ja yleisten terveysohjeiden noudattamista infektioriskin ja tarttuvien sairauksien estämiseksi. Asiakkaiden henkilökohtaiset hygieniakäytännöt ja -tavoitteet kirjataan alkukartoitukseen
7. Asiakasturvallisuus
Asiakkaan luona pyritään aina toimimaan niin, ettei asiakkaalle, hänen omaisuudelleen tai palvelun suorittajalle aiheudu vaaraa. Käyttäessään asiakkaan välineitä ja laitteita Ilona Group Oy:n työn suorittaja sitoutuu noudattamaan käyttö- ja muita annettuja ohjeita. Ilona Group Oy noudattaa yleisiä palo- ja pelastuslaitosten turvallisuusohjeita sekä taloyhtiöiden ohjeistusta ilmoitusvelvollisuudesta ja tiloista poistumisesta palon sattuessa.
Yritys ei ole vastuussa asiakkaan kodin turvallisuudesta, mutta joskin säännöllisillä asiakaskäynneillä, oikeilla toimintatavoilla ja mahdollisilla lisävarusteilla ja -laitteilla sitä voidaan edesauttaa. Kartoituskäynnillä pyritään selvittämään mahdolliset asiakkaan ja kodin turvallisuuteen liittyvät riskitekijät ja antamaan suositukset toimintakyvyn mukaisista turvallisuutta parantavista toimenpiteistä (mm. esteettömäksi tekeminen). Havaitessaan asiakkaan realisoituneen turvallisuusriskin, kykenemättömyyden huolehtia itsestään on työn suorittaja velvollinen tekemään välittömästi ilmoituksen asiasta ottamaan yhteyttä asiakkaan nimeämään läheiseen.
8. Henkilöstö
Ilona Group Oy:llä ei ole vielä omia palkattuja kotipalvelutyöntekijöitä. Sairaustapauksissa tai loma-aikoina yritys järjestää sijaisen vakituisen tilalle.
Henkilöstön määrä riippuu asiakaskunnan määrästä, sijainnista ja heidän tilaamasta palvelulaajuudesta. Yrityksen työn suorittajilla on laaja-alainen osaamis- ja koulutustausta sekä kokemus ja kielitaito, jotka erilaisin todistuksin varmennetaan. Koska hoivapalvelut eivät kuulu yrityksen palvelutarjontaan, ei hoito- ja hoivakoulutusta edellytetä työn suorittajilta.
Rekrytoinnin periaatteena on hyvä palveluhenkinen asenne, kyky selkokieliseen viestintään ja kädentaidot (mm. liikuntaa, ompelua, käsityötaitoinen tai ruoanlaittoa varten). Työn suorittajat perehdytetään yrityksen toimintatapoihin, arvoihin ja asiakaslupaukseen palvelusuhteen alkuvaiheessa. Heille järjestetään yrityksen sisäinen koulutus/erikseen osoitettu koulutus työturvallisuudesta ja omavalvonnan sisällöstä, tavoitteista ja periaatteista.
Työn suorittajat voivat tarkastaa omat tietonsa järjestelmästä ja korjata niitä, mikäli ne on virheellisesti täytetty (esim. verkkosivuilla yhteystiedot).
Ilona Group Oy antaa palveluita asiakkaan tiloissa tai asioi yhdessä asiakkaan kanssa virastoissa, kaupoissa yms. Palvelut annetaan asiakkaan läsnä ollessa ja hän avaa pääsyn omiin tiloihinsa, yrityksellä ei ole asiakkaan avaimia kulkukortteja tai salasanoja turvajärjestelmiin. Asiakas tai taloyhtiö on vastuussa asumuksen kulunvalvontalaitteista, turvapuhelimista, hälytys- tai kutsulaitteista sekä niiden toimivuudesta ja huollosta.
9. Asiakastietojen käsittely
Ilona Group Oy:n asiakasrekisterin vastuuhenkilönä ja samalla tietosuojavastaavana toimii Jarmo Orola (kts. Yrityksen yhteystiedot). Asiakastiedot tallennetaan suojattuun asiakashallintajärjestelmään, jonne on pääsy vain toimitusjohtajalla ja asiakasrekisterin vastuuhenkilöllä sekä rajoitettu pääsyoikeus työn suorittajilla. Asiakashallintajärjestelmän tiedot säilytetään tietosuojatussa pilvipalvelussa tai kassakaapissa Suomessa.
Asiakas saa käyttöoikeuden asiakashallintajärjestelmään ja voi tarkastaa ja korjata omia tietojaan, näitä tietoja ei missään olosuhteissa luovuteta ulkopuolisille. Ilona Group Oy ei hallinnoi asiakkaan potilas- tai hoitotietoja. Kaikilla työn tekijöillä suorittajilla ja alihankintapalvelun tuottajilla on asiakas- ja sopimustietoja koskeva salassapitovelvollisuus, joka jatkuu myös työsuhteen tai toimeksiannon päätyttyä.
Ilona Group Oy:n henkilötietolain 10 §:n mukainen rekisteriselosteen voi ladata tästä linkistä.
Helsingissä 12.10.2017
Ilona Group Oy
2747856-5
Toimitusjohtaja - Hallituksen puheenjohtaja
Heidi Vuorio-Orola